Novinky z Anopressu: Podcasty jako nový mediální zdroj a oborový monitoring na míru knihovnám
Jana Frýbertová, Eliška Kovandová / NEWTON Media
Podcasty v databázi Anopress
Rozvoj moderních technologií má výrazný vliv na tradiční pojetí médií, na jejich obsah i způsob jejich sledování širokou veřejností. Jedním z nových zdrojů médií zažívajících celosvětový boom jsou podcasty. Podcasty jsou primárně audio soubory s obsahem, který může být vytvářen profesionálními novináři, ale i nezávislými autory. Kromě zvukové podoby mohou mít podcasty rovněž formu audiovizuální, v takových případech se lze setkat s označením videocasty. Podcastingem se v současnosti zabývají klasická média typu rozhlasových stanic, různé organizace a firmy, osobnosti veřejného dění, ale například i zkušení nebo začínající influenceři z řad běžné populace. Krom širokého tematického a tvůrčího spektra podcastového materiálu je výhodou daného formátu také způsob jeho konzumování. Na rozdíl od pevně stanoveného a strukturovaného vysílání rozhlasových a televizních stanic lze podcasty přijímat kdykoli a kdekoli. Posluchač či divák nemusí v konkrétním čase u svého přijímače čekat na oblíbený pořad, jak bývalo zvykem, ale může si zvukový nebo audiovizuální záznam spustit i zpětně v době, která mu bude plně vyhovovat, a to většinou bezplatně. Díky podcastovým aplikacím nebo webovým kanálům je umožněn pravidelný automatický odběr nových epizod či zpětné spuštění kompletního dosavadního obsahu podcastového vysílání. Podcastů existuje velké množství různého zaměření, typů i délky. Zvuková forma je dnes velmi populární, posluchači si mohou navolit podle vlastních preferencí poslech pořadu jako zvukový podkres pro jízdu autem, domácí práce či třeba dnes tolik rozšířený běh.
Oproti zahraničí zaznamenaly podcasty v České republice rozmach později, a to až v roce 2019, od té doby jejich počet i obliba u posluchačů stoupá (Tržil 2020). Českých podcastů existuje již zhruba tři tisíce (MEDIA News 2022). Aktuální přehled nejzajímavějších domácích podcastů včetně žebříčku oblíbenosti je dostupný zde: https://ceskepodcasty.cz/zebricky.
Aby uživatelé databáze monitoringu médií Anopress nepřicházeli o informační hodnotu, kterou mohou podcasty a videocasty přinášet, lze je od jara roku 2022 v rámci online aplikace Anopress prohledávat jako nový mediatyp. Databáze Anopress tak rozšiřováním svého obsahu přirozeně reaguje na vývoj v mediálním prostředí. Přestože z hlediska počtu nemohou podcastové zprávy v databázi Anopress konkurovat množství příspěvků z ostatních médií, především příspěvkům ze sociálních sítí, lze i tak konstatovat, že podcasty jsou důležité zdroje často s unikátním obsahem.
Obrázek 1 Graf zastoupení zpráv dle mediatypu v databázi Anopress za období květen až červenec roku 2022
V aplikaci monitoringu médií Anopress lze podcastové příspěvky nalézt v mediální oblasti s názvem Podcasty & Videocasty. Pokud uživatel nezvolí vlastní výběr zdrojů, aplikace prohledává automaticky – po zadání klíčového slova nebo dotazu – ve všech dostupných mediálních oblastech. Výběrem pouze dané nově monitorované oblasti, při zadání dotazu a s volbou rozsahu prohledávaného časového období, lze zobrazit právě jen podcastové a videocastové příspěvky z databáze odpovídající parametrům hledání. Tyto příspěvky mohou být dostupné buď ve formě plného automatického přepisu celého pořadu, anebo formou zkrácené anotace vždy s připojením nahrávky a odkazu na umístění originální relace v prostředí internetu.
Obrázek 2 Filtrování podcastových příspěvků v databázi Anopress
Články z tištěných periodických titulů jsou do archivu Anopress nepřetržitě zpracovávány již od roku 1995, doslovné přepisy televizních a rozhlasových publicistických a zpravodajských pořadů jsou uchovávány od roku 1998. V roce 2000 přibyly do databáze zprávy internetových serverů. Příspěvky ze sociálních médií, jako je Facebook, Instagram, Twitter a YouTube se sledují od počátku roku 2019. Spolu s těmito záznamy tak jsou podcasty dalším podstatným nadstavbovým informačním zdrojem dohledatelným v mediální databázi dostupné ve většině městských či krajských knihoven České republiky.
Oborový monitoring tématu knihovnictví
Podcasty jako nový mediatyp nejsou jedinou novinkou letošního roku. „Připravili jsme pro pracovníky knihoven oborový monitoring knihovnictví. Cílem je podpořit informovanost knihoven o dění v oboru, například v ostatních knihovnách v regionu nebo knihovnách podobného zaměření, a inspirovat se navzájem“, říká Jana Frýbertová, která má spolupráci s knihovnami odebírajícími službu Anopress na starost. Tento monitoring vznikl v reakci na zvýšenou poptávku knihoven a dalších informačních institucí po aktuálním přehledu mediálních zpráv z oboru. Příjemci při odběru této služby získají každodenní nebo týdenní výstupy se všemi nově zachycenými mediálními příspěvky tematicky rozčleněnými dle zaměření knihoven. Tyto výstupy monitoringu se zasílají e-mailem na adresy knihovnických a informačních pracovníků, a to zcela automaticky a pravidelně
Obrázek 3 Ukázka oborového monitoringu tématu knihovnictví
Zdroje:
TRŽIL, Dan. Podcasty loni naplno dorazily do Česka. V roce 2020 je čeká rapidní růst posluchačů i příliv peněz. CzechCrunch [online]. 2020-01-12 [cit. 2022-07-28]. Dostupné z: https://cc.cz/dan-trzil-podcasty-v-roce-2019-opravdu-dorazily-do-ceska-v-roce-2020-je-ceka-rapidni-rust-posluchacu-a-priliv-penez/.
MEDIA, News. V Česku fungují tři tisíce podcastů, počítá Newton. Médiář [online]. 2021-06-08 [cit. 2022-07-28]. Dostupné z: https://www.mediar.cz/v-cesku-funguji-tri-tisice-podcastu-pocita-newton/.
Podcasting. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001–, 2022-07-26 [cit. 2022-07-29]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Podcasting.
HAMMERSLEY, Ben. Audible revolution. The Guardian: International edition. Dostupné z: https://www.theguardian.com/media/2004/feb/12/broadcasting.digitalmedia
ZANDL, Patrick. Podcast - revoluce v internetovém vysílání. Lupa.cz [online]. [cit. 2022-08-29]. Dostupné z: https://www.lupa.cz/clanky/podcast-revoluce-v-internetovem-vysilani/
Poznámky
1 Slovo podcast vzniklo ze slov iPod (= digitální přehrávač hudby od Apple), a ze slova broadcast (= vysílání). Podcasting tedy není nic jiného, než vysílání hudby (popř. mluveného slova) na MP3 přehrávače (Zandl 2020). Toto slovní spojení poprvé použil britský novinář a technolog Ben Hammersley ve svém článku „Audible revolution“ pro britský deník The Guardian, ve kterém rozebíral vzrůstající oblibu tvoření a poslouchání audio obsahu ve formátu mp3 na přenosných přehrávacích zařízeních.